شرکت ۶۰۰۰ کودک بین سن ۳ تا ۶ سال در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت بیست و چهارم مهر برابر با پانزدهم اکتبر روز جهانی نابینایان کمیته بزرگداشت روز جهانی نابینایان با حضور معاون و کارشناسان توان بخشی ، رئیس کانون نابینایان ، فعالان حوزه نابینایان در بهزیستی استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد/ کریم رهیده ،معاون توانبخش بهزیستی استان در این جلسه  ضمن تبریک  این روز به اختصار بخشی از خدمات اداره کل بهزیستی استان به این عزیزان را به شرح ذیل بیان نمودند:

 - در استان کهگیلویه بویراحمد بالغ بر ۳۵۲۱ نفر توسط کمیسیون‌های تشخیص نوع و شدت معلولیت به عنوان فرد دارای اختلال بینایی یا نابینا تشخیص داده شده‌اند.

- در بحث خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها، بالغ بر ۶۰۰۰ کودک بین سن ۳ تا ۶ سال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کردند که این طرح با هماهنگی آموزش و پرورش و بین کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌گیرد که بعد از تشخیص تنبلی به بینایی سنج ارجاع داده شده و جهت تامین کمک هزینه عینک مبلغ ۱۰ میلیون ریال برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود

 - سایر اقدامات پیشگیرانه از طریق برنامه‌های آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها , و همچنین نامه‌های پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک با حمایت مالی از طریق قراردادهای منعقد شده با مراکز آزمایشگاه ژنتیک ی‌باشد. بعد از تشخیص مشکلات بینایی افراد خدمت دیگری که به این عزیزان داده می‌شود بحث تشخیص نوع معلولیت و شدت آن توسط کمیسیون مربوطه می‌باشد سالانه بالغ بر ۸۰۰۰ نفر ر کمیسیون‌های تشخیص و نوع شدت معلولیت شرکت می‌کنند که اعضای آنها متشکل از کارشناسان متخصص پزشک عمومی و دبیران ستادی و شهرستانی می‌باشد.   

- ارائه خدمات هنر درمانی نمایش درمانی موسیقی درمانی از خدمات دیگری است که به این عزیزان ارائه می‌شود در سال جاری اولین کارگاه مجسمه سازی ویژه افراد روشن دل با حضور اساتید کشوری به صورت پایلوت در استان ما برگزار شد علاوه بر آن معلولان توانمندی در حیطه کارگردانی و بازیگری هنر نمایش داریم که در سطح استانی و ملی درخشیدند .

- در خصوص تامین وسایل کمک توانبخشی بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ هزار ریال در سال گذشته جهت امین تجهیزات مورد نیاز افراد نابینا و کم‌بینا هزینه شد این مبلغ ۶ درصد اعتبار تجهیزات پزشکی استان بوده است. تجهیزات خریداری شده شامل انواع بهدید ، عصای نابینایان انواع رکوردر ساعت گویا ساعت بریل اسپیکر دستگاه برجسته نگار انواع وسایل بازی و وسایل آموزشی مورد نیاز دانش آموز ی‌باشد.

- طرح توانمندسازی نابینایان و کم بینایان در طرح توانمندسازی افراد نابینا و کم بینا با رویکردی متفاوت به مسائل این افراد تلاش شده است تا نیازهای واقعی آنان در زمینه‌های آموزش اشتغال مسائل روانشناختی و مناسبات اجتماعی مد نظر قرار گیرد برنامه‌های آموزشی متناسب با این نیازها اجرای شده است. در همین راستا با همکاری انجمن‌های غیردولتی فعال در امور نابینایان در سراسر کشور برنامه‌هایی با محوریت آموزش مهارت‌های ارتباطی فعالیت‌های زندگی روزمره کار با کامپیوتر ارائه خدمات مشاوره روانشناختی ورزش و اوقات فراغت مد نظر قرار می‌گیرد. این طرح در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ تا کنون مشغول به کار بوده که کلیه گردانندگان طرح مذکور از خود افراد نابینا هستند.

- ارائه خدمات در قالب مراکز روزانه توانبخشی از دیگر خدماتی است که معاونت توانبخشی در برنامه خود داشته که مراحل اولیه اعطای مجوز در دست اقدام می‌باشد. این مرکز که اولین بار است که در استان راه اندازی خواهد شد.

- خدمات مختلف توانبخشی آموزشی پزشکی و اجتماعی و حرفه‌ای توسط تیم تخصصی روانپزشکی روانشناس کاردرمانگر گفتار درمانگر و مربی‌های آموزشی هنری و ورزشی انجام می دهد. مناسب سازی محیط زندگی افراد نابینا از دیگر خدمات حمایتی است که سازمان بهزیستی برای این عزیزان انجام می‌دهد که در صورتی که هزینه‌ای در این خصوص انجام داده باشند با ارائه مستندات به بهزیستی شهرستان‌ها این کمک هزینه‌ها تامین خواهد شد در سال گذشته ۲۲ میلیارد ریال در زمینه مناسب سازی و دسترسی نابینایان هزینه گردید.

- سایر خدمات دیگری که در قالب خدمات حمایتی انجام می‌گیرد شامل کمک هزینه ایاب و ذهاب کمک هزینه تحصیلی و دانش آموزی کمک هزینه‌های معیشتی ، ارائه خدمات در قالب خدمات تمام بخشی مبتنی بر جامعه و توسط تسهیلگران محلی می‌باشد.

 در خصوص معلولان نخبه استانی می‌توان به دو مدال‌آور پارالمپیک آقای علی پیروج و سامان پاکباز اشاره کرد علی پیروز در پارالمپیک پاریس با رکورد ارزشمندی که با افتخار آفرینی ثبت کرد مدال نقره پارالمپیک را از آن خود کرد علاوه بر این در نویسندگی می‌توان به عرفان و بنیامین شیروانی لک همچنین آقای آریانی به عنوان نمونه اشاره کرد.

کد خبر 119868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد